Δήλωση της 69ης Συνέλευσης & του Παγκόσμιου Συνεδρίου της ΟΜΕΡ

on 21 Σεπτεμβρίου 2017
ΥΨΗΛΟΤΕΡΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ
 
Στην 69η Συνέλευση και στο Παγκόσμιο Συνέδριο της ΟΜΕΡ που πραγματοποιήθηκε στην Κροατία στις 20 Ιουνίου του 2017 αποφασίστηκε η διατύπωση της παρούσας δήλωσης και η δημοσιοποίησή της από όλες της Εθνικές Επιτροπές της ΟΜΕΡ στον κόσμο.
 
 
Στους στόχους για την Αειφόρα Ανάπτυξη (ΟΗΕ, 2015) και συγκεκριμένα στο στόχο 4.2, η προσχολική εκπαίδευση είναι πρώτα απ’ όλα δικαίωμα, και η υλοποίηση αυτού του στόχου είναι ουσιαστικής σημασίας για την ολοκληρωμένη ανάπτυξη του ανθρώπου, για την υλοποίηση όλων των άλλων δικαιωμάτων και για την οικοδόμηση μιας ενεργούς πολιτειότητας σε ένα  ειρηνικό περιβάλλον από την αρχή της ζωής κάθε παιδιού.

Ωστόσο, λόγω της φτώχειας και των ανισοτήτων, πολλά παιδιά δεν έχουν πρόσβαση σε προγράμματα Προσχολικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας (ΠΕΦ). Αυτό σημαίνει πως η προσχολική εκπαίδευση αντί για δικαίωμα όλων των παιδιών, σε πολλές περιπτώσεις είναι μόνο προνόμιο μερικών παιδιών και μάλιστα παιδιών που μεγαλώνουν σε προνομιούχα περιβάλλοντα. Σύμφωνα με στοιχεία της UNESCO για το 2016 σε ολόκληρο τον κόσμο, το 67% των παιδιών ηλικίας 5 έως 6 ετών εγγράφονται στην προσχολική εκπαίδευση, αλλά συμμετέχουν σε εκπαιδευτικά προγράμματα με αξιοσημείωτες διαφορές στην ποιότητα. Τα παιδιά ηλικίας 3 έως 4 ετών από τις πλουσιότερες οικογένειες στις χώρες με χαμηλό και μεσαίο εισόδημα έχουν σχεδόν έξι φορές περισσότερες πιθανότητες να λάβουν εκπαίδευση από τα φτωχότερα παιδιά. Εν τω μεταξύ, πολλά παιδιά κάτω των 3 ετών είναι «αόρατα» σε μελέτες και δημόσιες πολιτικές για την ΠΕΦ.
 
Η Διεθνής Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού ορίζει ότι τα κράτη έχουν νομική υποχρέωση να προωθούν, να προστατεύουν ή να αποκαθιστούν τα δικαιώματα των παιδιών, λαμβάνοντας υπόψη την αρχή του πρωταρχικού συμφέροντος του παιδιού. Συνεπώς, η επένδυση στο δικαίωμα όλων των παιδιών δεν μπορεί παρά να αποτελεί προτεραιότητα των κυβερνήσεων.

Η ανεπαρκής επένδυση σε πολλές χώρες έχει οδηγήσει σε κοινωνική αδικία, διακρίσεις στην πρόσβαση, υπηρεσίες χαμηλής ποιότητας και μειωμένη βιωσιμότητα των πολιτικών, με αποτέλεσμα σοβαρές συνέπειες για τη σημερινή και τη μελλοντική ζωή των παιδιών. Η UNESCO υποστηρίζει ότι η έλλειψη δίκαιης και επαρκούς χρηματοδότησης ήταν ένας βασικός λόγος για την αποτυχία του κόσμου να επιτύχει τους στόχους του προγράμματος Εκπαίδευση για Όλους το 2015. Πρέπει να σημειωθεί ότι σήμερα η αναπτυξιακή βοήθεια για την εκπαίδευση είναι μικρότερη από εκείνη που δόθηκε το 2009. Επιπλέον, το ποσοστό των συνολικών δαπανών για την εκπαίδευση που καλύπτονται από τις οικογένειες είναι συνήθως υψηλότερο στις φτωχότερες χώρες από ό,τι στις πλουσιότερες. Συνεπώς, είναι απαραίτητο να μειωθεί, προκειμένου να καταστεί η ισότητα πραγματικότητα σύμφωνα με τη νέα ατζέντα για την εκπαίδευση (2030).
 
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Παιδιού στο General Comment No. 19 (OHE, 2016) ορίζει μετ’ επιτάσεως ότι τα κράτη πρέπει να εκπληρώνουν τις δημοσιονομικές τους υποχρεώσεις έτσι ώστε να εξασφαλίζουν την τήρηση των δικαιωμάτων του παιδιού. Η διασφάλιση των δικαιωμάτων του παιδιού είναι προϋπόθεση για την διασφάλιση των αρχών της αποτελεσματικότητας, της αποδοτικότητας, της ισότητας και δικαιοσύνης, της διαφάνειας και της ισορροπημένης ανάπτυξης (αειφορίας).Επίσης, ο Στόχος 4 της Αειφόρου Ανάπτυξης (ποιοτική εκπαίδευση για όλους) όσο και το Πλαίσιο Δράσης για τη Παιδεία 2030 υπογραμμίζουν τη σημασία της επαρκούς χρηματοδότησης για την υλοποίησή του και την ευθύνη όλων των κρατών για την επίτευξη του.

Ως εκ τούτου, η Παγκόσμια Οργάνωση Προσχολικής Αγωγής (OMEP) απαιτεί από τις κυβερνήσεις να συμμορφωθούν με τις οικονομικές δεσμεύσεις που σχετίζονται με την ανάπτυξη και τη βιωσιμότητα της ΠΕΦ, εξασφαλίζοντας επειγόντως τα παρακάτω:
- αύξηση των δημοσίων δαπανών με προτεραιότητα στην προσχολική εκπαίδευση και φροντίδα και ειδικότερα στην ποιοτική εκπαίδευση των εκπαιδευτικών,
- εξασφάλιση των απαραίτητων πόρων για την ισότητα και την ποιότητα στην προσχολική εκπαίδευση και φροντίδα, σε βαθμό που να εγγυάται την εξασφάλιση των δικαιωμάτων των λιγότερο προνομιούχων ομάδων ή περιοχών,
- εξασφάλιση δωρεάν και δημόσιας ποιοτικής προσχολική εκπαίδευση και φροντίδα.

Τα μέλη της OMEP σε όλο τον κόσμο δεσμεύονται να συμμετέχουν, να συνεργάζονται, να παρακολουθούν, να αξιολογούν και να επιβάλλουν τη συμμόρφωση των παγκόσμιων δεσμεύσεων για το δικαίωμα κάθε παιδιού στην προσχολική εκπαίδευση και φροντίδα.
 
 
H OMEP είναι ο παλαιότερος και o μεγαλύτερος σε αριθμό Εθνικών Επιτροπών (περισσότερες από 70 χώρες) μη κυβερνητικός οργανισμός στον κόσμο για την προσχολική εκπαίδευση, με ειδικό συμβουλευτικό καθεστώς στα Ηνωμένα Έθνη, στη UNICEF και στην UNESCO.
 
www.worldomep.org

                                               
Μεταφορά στην ελληνική γλώσσα: Νεκτάριος Στελλάκης
                                                Περιφερειακός Αντιπρόεδρος της ΟΜΕΡ για την Ευρώπη
                                                Επίκουρος Καθηγητής, ΤΕΕΑΠΗ Παν. Πατρών
                                                Κύριος Αντιπρόσωπος της ΟΜΕΡ στον ΟΗΕ Γενεύη, στο Δίκτυο
                                                Eurochild κι άλλους οργανισμούς που εδρεύουν στην Ευρώπη
 
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Για το πρωτότυπο κείμενο βλ. στην Ιστοσελίδα της Παγκόσμιας ΟΜΕΡ: http://worldomep.org/index.php?hCode=POLICY_03_04
                                                E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. & Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.